fredag 5 april 2013

Några av mina sminkborstar

Det blir ingen Eye Of The Day idag för jag fick precis för mig att tvätta de penslar jag använt den senaste veckan. Eller ja, det här är inte alla penslar för mina nya penslar från bareMinerals tänker jag vänta med att tvätta tills jag skaffat mig deras specialschampo... Jag vågar inte tvätta de dyra penslarna på samma sätt som jag precis gjort med mina "vanliga" :)

Förut var jag superdålig på att tvätta mina penslar men jag har blivit mycket duktigare den senaste tiden och gör det kanske varannan vecka? Jag sminkar mig ju inte så där jätteofta så säg att jag kanske tvättar dem efter 5-8 användningar nu för tiden.

Hur jag gör? Jag använder min Strawberrytvål från The Body Shop :)

Klicka på bilden om ni vill kolla in borstarna lite närmare.

När jag ändå visar upp borstarna så här kan jag väl lika gärna passa på att presentera dem lite kort också, eller vad säger ni? Så från vänster till höger:

1. En borste från HM som jag köpte när jag var 17-18 år... Alltså för över 10 år sedan! Den här brukar jag använda till min blush och den brukar alltid bli härligt rödrosa längst ut av pigmenten så jag tycker alltid det är lite tråkigt att tvätta den :)
2. En borste från Gina Tricot som jag brukar lägga bronzer och shadingprodukter med. Jag är inte 100% nöjd med den här borsten för ändamålet men den duger för mig som endast hobbysminkar mig. Den kostar 39 kr vilket i princip är gratis. (Länk HÄR.)
3. Även detta är en borste från Gina Tricot - och denna älskar jag! Jag använder den både till att packa på massor av skugga på locket men också för att göra mjuka sminkningar med mindre skugga - den funkar like bra för båda ändamålen. Den kostar 29 kr och köptes som ett komplement till mina svindyra borstar från MUS. (Länk HÄR.)
4. Denna lilla borste köpte jag på Åhléns för evigheter sedan. Typ så där 5-6 år sedan minst. En vanlig ögonskuggsborste som är hur bra som helst!
5. Borste nr 106 från MUS. Det här är den borste jag helst vill använda när jag ska packa på massor av färg på ögonlocken eftersom den är lite större. jag älskar den typ hur mycket som helst! Den kostar 200 kr men det är den värd.(Länk HÄR.)
6. Borste nr 105 från MUS. En lite mindre ögonskuggsborste som jag brukar använda för att lägga den mörkare skuggan i yttre ögonvrån samt under ögat. En helt underbar borste som ger mig exakt den precision som jag vill ha. Den kostar 155 kr och en länk finner ni HÄR
7. Borste nr 109 från MUS. Den här borsten borde alla ha i sin ägo - det är en så kallad blendingborste. Den är den här borsten som jag använder för att tona ut mina skuggor mot varandra ett upp mot ögonbrynet. Jag är inte världsbäst på att använda den men sedan jag köpte den har mina sotningar blivit så otroligt mycket bättre. Den kostar 165 kr och ni som inte redan äger den här eller en liknande blendingborste borde önska er en i födelsedagspresnt/julklapp/examenspresent... Eller helt sonika köpa den själv. (Länk HÄR.)
8. Borste 117 från MUS. Detta är också en blendingborste men ska användas lite annorlunda. Tex om man vill bara ha en gnutta färg för att förstärka huvudfärgen i sin make up, exempelvis lite turkost över en blå make eller varför inte lite guldgrönt över ett annars guldig öga. Man tar en gnutta skugga på borsten och drar några lätta drag över ögonbenet. Eller så använder du den för att applicera den highlighter som du vill ha under brynets högsta del. Om jag ska highlighta med tex Muffin från MUS så är det den här borsten jag använder. (Länk HÄR.)

Mycket text men kanske är något av det av intresse. Jag har ett gäng fler borstar men eftersom jag inte använt dem så tvättade jag dem inte så jag får ta och presentera dem i ett annat inlägg helt enkelt.


// Sleepy Elin 


Ps. När du tvättat borstarna glöm inte att låta dem ligga ner när de torkar! Om ni ställer dem upp på en gång så kommer vatten rinna ner i gängan och lösa upp limmet och förstöra borsten. Ds.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar