fredag 31 maj 2013

Hur jag beskär mina bilder

Jag tänkte att jag skulle bjuda på en liten "behind the scenes" så att säga :) Jag har förstått att många bloggare tar ordentliga närbilder när de fotar sina swatches men eftersom jag tycker jag får bättre skärpa när jag fotar lite längre ifrån så brukar jag beskära mina bilder för att ni ska slippa allt som "stör runt omkring". Jag skulle säkert kunna fota närbilder jag med om jag använde mitt stativ men jag vill känna mig fri så jag kör utan och försöker vara så stadig på handen som möjligt istället. 

Bilderna är på lacken Penny... Penny... Penny... från Dollish Polish som jag visade här om veckan.


Bilden ovan känner ni så klart igen som min "intro-bild" som jag oftast brukar använda mig av. Det är den vanliga "the claw"-posen fast jag har fått höra att den inte alls ser lika "klo-ig" ut på mina bilder. Jag beskär bilden så fokus ligger på lacket och ingenting annat.


Här kommer ännu en spännande grej... När jag tar de som till slut blir de stående bilderna så fotar jag även dem liggandes eftersom jag då slipper rotera dem i Photoshop. Smart tycker jag :)


Sist men inte minst är det de två bilderna som jag brukar avsluta mina inlägg med, de liggande. Även dessa tas en bit ifrån och beskärs ordentligt för att ni ska slippa se allt fluff runt omkring.

Jag gillar antalet bilder som jag brukar visa i mina vanliga inlägg, dvs fem stycken, och jag tycker (oftast) att de visar upp lacken riktigt bra. Ibland lekar jag dock lite med kameran och ni kan få se lite andra spännande vinklar (här tänker jag bland annat på OPI DS Passion) men viktigast för mig när jag tar mina bilder är alltid att visa upp lacket ordentligt. 

Om ni har några frågor angående mina bilder är det bara att fråga på. Antingen besvarar jag dem i kommentarsfältet eller så gör jag ett separat frågeinlägg om det blir många. Var inte blyga!


// Sleepy Elin

8 kommentarer:

  1. Kul att höra hur andra gör sina bilder. Bra bilder!

    Jag blir lite trött på mina egna vinklar när jag kört dem ett tag, så jag experimenterar en del (det jag visar på bloggen är en bråkdel av alla bilder som oftast tas).

    Just nu har jag kört mycket med stor bländare och utnyttja skärpedjupet. Senare blir det något annat.

    SvaraRadera
  2. Va kul att se, jag brukar också beskära mina rätt hårt. Upplever också att det är lättare att beskära i efterhand än att zooma in från början..haha Är väl kanske lite ovana, för visst hade man sparat tid om de var rätt från början men jag lär mig väl någon dag också. :)

    SvaraRadera
  3. Bra inlägg! Jag fotar i och för sig med macro, men beskär ändå bilderna en hel del.

    SvaraRadera
  4. Jättekul inlägg! Jag fotar mina bilder ganka nära, men beskär dem lite också. :)

    SvaraRadera
  5. Kul inlägg! Jag beskär också mina bilder en del..

    SvaraRadera
  6. Jag beskär också, blir mycket bättre än om jag ska försöka fota på nära håll direkt, tror jag skulle behöva macro då i många fall och det har jag inget...

    SvaraRadera
  7. Kul att höra lite bakgrund till bilderna! Jag har såpass bra funktion på min kamera som kan fota bra närbilder, och så är jag inte så duktig på bildredigering, så jag kör på de bilder jag tar, möjligtvis med rotation.
    Kanske borde lägga lite mer eftertanke på mina bilder... I början var jag noga med att ta två olika flaskbilder, kanske tre på lacket med och utan flaska, och slutligen på lackets namn. Nu har jag fått så många bra bilder att det är svårt att välja ut några få...
    Som sagt, roligt inlägg! :D

    SvaraRadera
  8. Jag kör samma metod som dig. Fotar längre ifrån och beskär sedan ner bilderna ganska radikalt. Precis som du säger är det lättare att få till en snygg skärpa på bilderna då:)

    SvaraRadera