onsdag 25 september 2013

Recension: Lush Tiny Hands

Varför inte kika närmare på ännu en handkräm? Snart kommer hösten och vintern och då kommer våra händer och nagelband behöva all fukt de kan få och det kan ju vara skönt att veta redan innan vilka handkrämer som man ska satsa på och vilka som man ska låta bli att slösa pengar på. Idag så tänkte jag berätta lite mer om Tiny Hands fån Lush, en handkräm i fast format. 

För att använda Tiny Hands så värmer du den mellan händerna och då smälter handkrämskakan och du kan smörja in dig. Det är en bra tanke för när det är kallt ute så kan du ha kakan i väskan som den är för den kommer inte "olja av sig", eller så gör du som jag och köper den lilla plåtburken som hör till för att ha kakan i för att vara på den säkra sidan. Själv köpte jag mitt ex av Tiny Hands förra hösten och har använt den då och då sedan dess och om det inte vore för att jag delade min och gav bort hälften så hade den ett orörd ut. 

Denna info hittar du på lush.se: "En handkräm i fast form för torra, spruckna och överarbetade händer. För att göra Tiny Hands börjar vi med att göra en dekokt på vatten, tistel och stärkelse som reparerar och lugnar huden. Sen tillsätter vi en arsenal av mjukgörande ingredienser, kakaosmör, rättvisemärkt sheasmör, arganolja och aloevera. För att undvika oljiga handflator blandar viäven i lite talk som också gör att oljan går in snabbt i huden. Till sist doftsätter vi med en underbar blandning av kamomill, ringblomma och limeblomma."

... och visst låter det fint och bra? Men tyvärr måste jag säga att den lilla gnutta talk som de tillsätter för att undvika oljiga handflator inte gör sitt jobb :(Det här är verkligen inte min kopp te när det kommer till handkräm för är det något jag ogillar så är det när händerna fortsätter kännas kladdiga långt efter att man smörjt in dem. Handkrämen aktiveras ju av värme och har du varma händer så förblir du kladdig känns det som. Jag vet dock att min moster gillade handkrämen och det var därför hon fick en bit av min men hennes händer och nagelband är betydligt torrare än mina så de kanske suger åt sig fukten bättre.

För att göra en lång historia kort: jag gillade den inte eftersom mina händer kändes kladdiga långt efter insmörjning medan min moster som har torrare händer gillade den. Jag gillar dock idéen med en handkräm i fast format som egentligen inte kräver någon förpackning.

Kakan är på 60 g och du hittar den hos Lush för 95 kr.


Elins betyg baserat på "känsla": 2/5


Innehållsförteckning:
Kakaosmör (Theobroma cacao), Talc (Talc), Rättvisemärkt Sheasmör (Butyrospermum parkii), Extrakt av Ringblomblad i Arganolja (Calendula officinalis in Argania spinosa), Sago and Safflower Petals Decoction (Carthamus tinctorius), Perfume (Perfume), Aloe Vera Extrakt (Aloe barbadensis), Vanilla Extract (Vanilla planifolia), Blå Kamomillolja (Matricaria chamomilla), Kamomillolja (Anthemis nobilis), Afrikansk Marigoldolja (Tagetes erecta), Citral (Citral), Kumarin (Coumarin), *Geraniol (*Geraniol), *Linalol (*Linalool), *Limonene (*Limonene)


// Sleepy Elin 

1 kommentar: